Alleen op reis: tips voor je allereerste soloreis

Alleen op reis is geweldig. Maar het kan ook heel spannend zijn. Wat zenuwen horen erbij. Met deze tips ga jij een stuk geruster het nieuwe avontuur aan en goed voorbereid op soloreis.

Waarschijnlijk ken je vast de hallelujaverhalen van reisbloggers over alleen op reis gaan. Je leert zoveel over jezelf, je wordt een ander mens, hoe lekker het is om met niemand anders rekening te houden. En dat klopt ook allemaal. Maar toch kan een soloreis plannen wat ‘zorgen’ met zich meebrengen. De volgende tips hebben mij heel erg geholpen tijdens de voorbereidingen voor mijn eerste soloreis.

Praat van te voren met mensen die je al voorgingen

Er zijn vast een aantal mensen in jouw omgeving die al eens eerder hebben gebackpackt. Die oude vriend van de middelbare, dat ene meisje van je bijbaan. Stel ze gewoon al je vragen! Van: ‘moet ik een muskietennet meenemen?’ (overigens: nope) tot ‘hoe vol kan ik mijn backpack inpakken?’ (laat altijd 1/2 tot 1/4 aan ruimte over).

Domme vragen bestaan in dit geval niet en anderen beantwoorden met alle plezier je vragen en geven graag extra tips!

Kies een bestemming waar jij je goed bij voelt

Je hoeft niet meteen in je eentje Iran te doorkruizen of solo de Transsiberië Express op te stappen. Lees je in en kies voor een bestemming die jou wat lijkt. Zuidoost-Azië is een topcontinent om voor het eerst alleen te reizen. De meeste reizigers starten in Bangkok, Thailand. Niet zonder reden: Thailand is een backpackvriendelijke bestemming waar je heel veel andere solo reizigers tegenkomt. Hetzelfde geldt voor Cambodja, Laos, Vietnam, Sri Lanka en Indonesië.

Je bent nooit alleen

“Je bent zo alleen als je zelf wilt zijn”, zei ooit iemand voordat ik in mijn eentje voor vijf maanden naar de andere kant van de wereld vloog. Die uitspraak is mij altijd bijgebleven want het klopt als een bus! Natuurlijk, ondanks alle voorbereidingen was ik behoorlijk nerveus tot ik het allereerste hostel in Bangkok binnenstapte. Die zenuwen verdwenen als sneeuw voor de zon toen iedereen mij begroette en ik binnen een half uur met een leuke groep medebackpackers verderop mijn eerste Pad Thai ooit at. Mijn backpack nog onuitgepakt in de locker.

Introvert/extravert, het maakt niet uit. Je hebt daadwerkelijk binnen no time aanspraak! Je moet eerder je best doen om je even af te zonderen, dan dat je moet vrezen dat je nul aanspraak hebt.

In de hostels ben je omringt met like-minded mensen: iedereen staat open voor nieuwe avonturen. Van het ontmoeten van mensen uit andere landen tot aan met de scooter over modderige weggetjes die afgelegen waterval bezoeken.

In die vijf maanden tijd heb ik me, echt heel eerlijk, geen moment eenzaam of alleen gevoeld.

Je maakt écht vrienden voor het leven

Het is een cliché, maar clichés zijn niet voor niks clichés. Je maakt oprecht vrienden voor het leven. Ongeacht voor hoe lang je met bepaalde mensen reist, al is het drie dagen, er ontstaat een band die je nooit met iemand thuis op die manier zal opbouwen. Ook vijf jaar na mijn eerste reis spreek ik nog met regelmaat de Deen met wie ik door Thailand trok, de twee Hagenezen met wie ik kampeerde op een onbewoond eiland voor de kust van Borneo, de Chileen, Zuid-Afrikaan, Française en Noor met wie ik zes weken door Vietnam reed en de Spaanse die ik naderhand zelfs nog drie keer opzocht.

‘Het kan gevaarlijk zijn’

Mijn familie stond niet echt te springen toen ik meedeelde dat ik alleen wilde reizen. Een klein blond meisje, helemaal alleen naar de andere kant van de wereld, is dat wel veilig?

Ja. Ik heb me totaal geen moment onveilig gevoelt. Ook niet toen ik ’s avonds eerder dan de rest alleen door de straten van Yangong (Myanmar) naar het hostel liep. Of toen ik alleen van Maleisië naar Koh Tao (Thailand) reisde. Misschien is het naïviteit. Maar vervelende dingen zoals een beroving kunnen je ook gewoon in Nederland overkomen, was mijn tegenargument.

Tip om het thuisfront gerust te stellen
In elk land koop je voor een paar euro een simkaart met databundel. In gebieden waar de WiFi je in de steek laat, zul je meestal prima bereik hebben. Zo kun je altijd een berichtje sturen als je veilig bent geland, een busrit hebt overleefd of je stuurt gewoon een foto van jezelf op het tropische strand om ze lekker jaloers te maken.

Zenuwen horen erbij

Een paar dagen voor het vertrek, kreeg ik koudwatervrees. Ondanks mijn goede voorbereidingen, namen de zenuwen het over van mijn zelfvertrouwen. Dit zal iedere soloreiziger bekend in de oren klinken.

Maar daar kan ik verder heel kort en bondig over zijn.

Bij twijfel: altijd doen!

Plaats een reactie